Trochu těžká otázka. Když se podíváte na internet, je spousta firem, co nabízí celé sety nebo jednotlivé elektromotory.
Jsou motory tzv. kartáčové ( mají uhlíky) něco jako dynamo. Jsou lacinější, levnější, mají menší učinnost. Výkon a napětí se různí. Vyrábějí se i s převodovku. Není to zas tak špatná volba, ale nemůžete počítat s tím, že ujede denně spoustu km a nejdou zamontovat do středu kola. Většinou jsou kompatibilní a používají se do všech možných elektrických vozíků.
Potom jsou motory bezkártáčové. Nejvíce používané elektromotory v kolech. Je jich mnoho typů a druhů. Určitě neumím všechny popsat.
Mají velkou výhodu v tom, že jsou skoro bezporuchové. Kromě ložisek nemají jiné mechanické části. Životnost mají opravdu dlouhou. Minimálně 5 let a více.
Trochu problém jsou propojovací konektory (spojení s řídící jednotkou a motorem). Většinou to nemají "šťasně" vyřešené. Buď nejsou konektory spolehlivé nebo je spojení až u řídící jednotky. V případě defektu kola je trochu problém ... Ale záleží, jak jsou vedeny kabely. Záleží na každém výrobci, jak si s tím poradí.
Většinou se jedná o bezkartáčové motory s různými parametry. Od napětí 24 V do 72 V a výkonu 180 W až 1.500 W. Průměrem motoru cca 130 - 250 mm. S volnoběžkou, převodovkou apod. ....
V první řadě si uvědomte, zda chcete vyhovovat vyhlášce a mít výkon pouze 250 W ( to znamená se nesvézt a vyhodit peníze) nebo se chcete svézt a mít radost z jízdy. Podle vyhlášky musíte splňovat výkon na veřejných komunikacích. Nikde není psáno, že si nemůžete nastavit výkon. Takže proč nejet po soukromém pozemku nebo po lese bez omezení ? Ale záleží na každém z Vás .....
V podstatě jsou v prodeji dva základní typy elektromotorů - myslím podle průměru. Ostatní parametry si musíte podle typu napětí a výkonu nalézt sami. To opravdu není v mých silách.
Jeden druh elektromotoru má průměr okolo 255 mm. Jdou zamontovat jak do předního tak i zadního kola. Jsou sice těžší (cca 6 - 7 kg), ale naprosto bezporuchové. Pokud neutrhnete přiváděcí kabel a nepoškodí se vám ložiska, není co řešit. Některé mají Hallové sondy (dnes už většina). Ale není důvod mít z toho strach. Musí sloužit mnoho let bez problémů.
Nedejte na inzerci, když firma nabízí kvalitní elektromotory nevyrobené v "číně". Většinou je základ vyrobený právě tam. Jenom vyrobí jiná boční víka a dají na ně svou značku firmy a samozřejmě jinou cenu ..... Nedělá to každá firma, ale .....
Druhý typ elektomotoru má průměr okolo 135 mm. To je většina prodávaných elektrokol. Hlavně v hypermarketech. Je to samozřejmé. Jsou v základu daleko lacinější. Ještě jsem nenašel firmu, která by stavěla a prodávala kola s větším motorem. Jedinná výhoda je ve váze elektromotoru. Je přibližně o polovinu lehčí než motor s větším průměrem.
Tyto motory se prodávají s volnoběžkou, s planetovou převodovkou a podobnými nesmysly. Jenom další problém v případě poruchy. Většinou to mají vyrobené z umělých materiálů, uložené na kluzných ložiskách. Nové ozubení vám tady nikdo neudělá a kdyby, tak za slušné peníze .... Chtěl bych sám vědět kolik km toto vydrží .....
Nakonec jsou výrobci, kteří prodávají středový motor. Nachází se ve středu u "šlapek" kola. Perfektní řešení. Jenom ta cena ....