Často kladená otázka. Když se podíváte na stránky výrobců, tak si každý chválí to své. Popis výhod obou pohonů by byl asi na knížku. Zkusím to popsat ve zkratce. Podrobněji to popíšu až v jednotlivých přílohách. Stavíme kola na oba pohony, takže snad budem nestranní.
Je nutno si uvědomit základní fakta :
- kolik km potřebujete denně ujet ?
- kde budete jezdit?
- máte možnost dobíjení ?
- jste žena nebo muž ?
- chcete neustále přišlapávat ?
- v jakém terénu jezdíte ?
- kolik jste ochotni do kola investovat
- umíte si spočítat náklady na pořízení kola a provoz ?
- jste manuálně zruční ?
Zkusím Vám zodpovědět tyto otázky.
Jestliže potřebujete denně ujet cca 20 km (mám na mysli bez příšlapu) tak bych určitě preferoval elektrokolo. Určitě je vhodné na jezdění po městě. Jenom to chce kvalitní elektromotor a kvalitní baterie. Nedejte na reklamu, že na elektropohon ujedete 50 a více km. Neujede ! Ano, ale s příšlapem nebo z kopce. Už ale nikdo nenapíše kolik km ve skutečnosti našlapete. Já vím, je to jen kolo s pomocným motorkem .... Další nevýhoda je dobíjení. Může trvat až 6 - 8 hodin. Ale co děláte v noci a nebo v práci, nemáte možnost dobíjet ?
Motokolo má také své výhody. Potřebujete pouze občas se stavit u benzinky a objedete svět .... Na druhou stranu, dovedete si představit ženskou jak trhá za špagát od motoru co jí nechce chytnout ? Jedete po městě nebo po lese a za vámi se line kouř z dvoutaktu. Výhody ale moto jistě má. Vrčí jako opravdová motorka, když pomoneme vyhlášku, jede rychleji než elektro.
Dobrá volba v moto je použít čtyřtaktní motor Honda. Nedělá rámus a moc nesmrdí. Je opravdu super ! Jenom stojí cca 7 tisíc Kč, máte servis po celé republice a je spolehlivá. Ale POZOR ! Záruka na motor použitý v kolech je pouze 6 měsíců!!!! Už jste našli prodejce motokol s tímto motorem, aby Vám to oznámil ? Vím, že dávají zaruku 2 roky, ale ....
Také je třeba počítat s tím, že motokolo na rozdíl od elektrokola potřebuje pravidelnou údržbu a je určitě poruchovější. Argumenty motokolařů, že elektro mají drahou baterii je nesmysl. Samozřejmě záleží na tom, jak kolo využíváte a jak se o něj staráte. Samozřejmě kvalitní baterie něco stojí, ale vydrží dost dlouho a jsou baterie, které jsou opravitelné. Musíte však vědět jakou baterii koupit. Nejde jen o typ, napětí, kapacitu apod., ale o konstrukci. A také samozřejmě od koho baterii kupujete. Hlavně se zajímejte na záruku baterie !!!! Na co se vlastně záruka vztahuje. Většinou zapomeňte na to, že za rok půjdete reklamovat baterii s tím, že už na ní nedojede tolik jako před rokem, kdy byla nová. Logicky každá baterie ztrácí časem kapacitu .... Takže Vám reklamaci neuznají. Opravit ji většinou neumí. Takže nezbývá nic jiného než koupit novou. Na druhou stranu vím o prodejcích, kteří vám ji klidně vymění nebo opraví.
Do motokola musíte investovat také. V první řadě benzín, olej (u dvoutaktů nezanedbatelná položka), řetěz, časem možná spojka apod. Chce to prostě být trochu nadšenec do moto a být trochu manuálně zručný.
!!!!! Vůbec se nebavím o elektrokolech z hypermarketů a motokolech s čínským motorem. Bavíme se o kolech od kterých očekáváme, že budou jezdit a budou nám dělat radost ....... Proto si je nakonec pořizujeme !!!!!!
Ale je každého věc, jak se rozhodne. Nikoho tímto nechci odrazovat od koupě a ani nechci nikoho pomlouvat, že prodává zmetky.
Co se týká investice do kola. Myslím, že tady platí pořekadlo : "Nejsem tak bohatý, abych si kupoval laciné věci". Jsem přesvědčen, že tady šetření není opravdu na místě. Věřte mi, že se Vám to 10 x vrátí.
Alespoň trochu dobré kolo, a je jedno zda moto nebo elektro musí zákonitě stát minimálně okolo 20 tisíc Kč. Kvalitní komponenty prostě laciněji nepořídíte. To je nesmysl.
Uvedu příklad. Byl jsem v nejmenovaném hypermarketu, kde nabízeli elektrokolo za cca 12 tisíc Kč. Opravdu pěkné. Okapotované, košík vpředu i vzadu, osvětlení ...... Nádhera na oko ! Šel jsem se tedy zeptat prodavače jaký tam je druh motoru, jaké tam jsou baterie. Zda Pb, LiPo, Li Fe ? Jaké mají napětí, kapacitu apod. Absolutně nevěděl o čem mluvím. Ale prý v případě poruchy jde kolo vyreklamovat. Prý většinou vracejí peníze .....
Otázka zní. Jak kvalitní tam asi musel být pohon - elekromotor, regulace apod. a baterie? Jakou asi tak měly baterie kapacitu? Myslím, že to je kolo tak na ušlapání tak 5 kilometrů mezi paneláky.
Takže výše investice do kola záleží na každém. Rozhodnutí jestli elektro nebo moto je otázka uvážení kde budu jezdit, co od kola očekávám. A potom si spočítat náklady na každý typ.
Hlavně berte v úvahu, že se jedná o "kola s pomocným motorkem". Určitě na něm nemůžete jezdit 100 km denně. Vlastně můžete. Jen to zkuste a uvidíme jak dlouho budete jezdit .... Určitě potom napište !